Školní poradenské pracoviště (ŠPP) zajišťuje poskytování poradenských služeb v rozsahu odpovídajícím počtu a vzdělávacím potřebám žáků školy zaměřené zejména na
- poskytování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami,
- sledování a vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření,
- prevenci školní neúspěšnosti,
- kariérové poradenství spojující vzdělávací, informační a poradenskou podporu k vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšímu profesnímu uplatnění,
- podporu vzdělávání a sociálního začleňování žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami,
- podporu vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných,
- průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s výchovnými či vzdělávacími obtížemi a vytváření příznivého sociálního klimatu pro přijímání kulturních a jiných odlišností ve škole a školském zařízení,
- včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů,
- předcházení všem formám rizikového chování včetně různých forem šikany a diskriminace (viz Minimální preventivní program),
- průběžné vyhodnocování účinnosti preventivních programů uskutečňovaných školou,
- metodickou podporu učitelům při použití psychologických a speciálně pedagogických postupů ve vzdělávací činnosti školy,
- spolupráci a komunikaci mezi školou a zákonnými zástupci,
- spolupráci školy při poskytování poradenských služeb se školskými poradenskými zařízeními.
Organizační struktura ŠPP a hlavní činnosti pracovníků ŠPP:
vedoucí ŠPP – výchovný poradce: Mgr. Eva Machálková – ve funkci do 8. 1. 2023 včetně
• koordinace poradenských služeb ve škole
• řešení problémů spojených se školní docházkou
• řešení problémů spojených se školním neprospěchem
• pomoc při řešení výchovných i výukových problémů žáků
• metodická pomoc s vyplňováním potřebných dokumentů
• organizace péče o žáky se specifickými vzdělávacími potřebami
• organizace péče o mimořádně nadané žáky
• organizace péče o žáky s individuálním vzdělávacím plánem
• individuální pomoc žákům při řešení problémů
• práce s třídními kolektivy
• pedagogická intervence v rámci hodin matematiky na 2. stupni
• spolupráce s mateřskou školou
• prezentace ŠPP na webových stránkách školy a v EŽK
• vyhodnocování činností ŠPP
Veškerá činnost výchovného poradce je popsána v Plánu práce ŠPP a ve Vyhlášce č. 72/2005 Sb., o poradenských službách.
školní metodik prevence: Mgr. Nikola Vykydalová
• pomoc při výběru střední školy a volbě povolání
• individuální pomoc žákům při řešení problémů
• práce s třídními kolektivy
• prevence a řešení sociálně patologických jevů jako jsou kouření, užívání alkoholu a drog, projevy šikanování mezi žáky, rasismu apod.
• organizace volnočasových aktivit pro žáky
• pedagogická intervence v rámci hodin českého jazyka na 2. stupni
Veškerá činnost školního metodika prevence je popsána ve školním Minimálním preventivním programu, který je přílohou Plánu práce ŠPP a ve Vyhlášce č. 72/2005 Sb., o poradenských službách.
Hlavní cíle ŠPP:
• zkvalitnění poradenských služeb ve škole poskytovaných žákům, jejich zákonným zástupcům a pedagogům
• práce se všemi subjekty školy i s dětmi, které nemají problémy a vytváření široké základny preventivní činnosti
• řešení problémů spojených se školní docházkou (vysoká omluvená absence)
• posílení průběžné a dlouhodobé péče o děti s neprospěchem a vytváření předpokladů pro jeho snižování
• posílení průběžné a dlouhodobé péče o nadané žáky
• prohloubení spolupráce s ostatními poradenskými zařízeními
Aktivity ŠPP:
Oblast prevence:
- „Start do školy“ – adaptace na školní prostředí – práce s dětmi předškolního věku, docvičení potřebných dovedností, řešení problematiky předčasného nebo pozdního zaškolení dětí (učitelé 1. stupně)
- prvotní pedagogická diagnostika případných percepčních oslabení (učitelé MŠ)
- návazné docvičování percepčních oslabení v průběhu 1. třídy (učitelé 1. stupně)
- pokud žák pracuje v rámci individualizace výuky či podle plánu pedagogické podpory (PLPP) a jeho obtíže se i přesto prohlubují – možnost odeslání do pedagogicko-psychologické poradny (PPP) ke komplexnímu vyšetření (VP + TU)
- kroužky pro žáky s poruchami učení (učitelé 1 i 2. stupně)
- funkční systém péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (VP)
- věnování zvýšené pozornosti žákům, kteří přestupují z jiné školy – vyrovnání rozdílů školních vzdělávacích programů (ŠVP)
- sledování žáků, u nichž došlo k výraznému zhoršení prospěchu v průběhu školního roku (TU, vyučující daného předmětu, VP)
- konzultace pro neprospívající žáky (příslušný vyučující)
- sledování a řešení zvýšené omluvené absence – podpora a pomoc dlouhodobě nemocným žákům – IVP (VP + TU)
- diagnostika klimatu školy i klimatu jednotlivých tříd, podpora fungování třídních kolektivů, třídnické hodiny (VP, MP, TU)
- adaptační pobyty pro žáky vybraných tříd (TU)
- sledování začlenění nových žáků, sledování postavení žáků s SVP včetně nadaných žáků (VP + TU)
- Minimální preventivní program školy (MP) – příloha programu ŠPP
- podpora zapojení žáků do řešení problémů ve škole, plánování školních aktivit (TU)
- jasně nastavená pravidla pro hodnocení chování žáků ve škole a jejich dodržování (školní řád, vnitřní předpisy)
Oblast intervence - zajištění vyšetření žáků v PPP (VP)
- práce s doporučením školního poradenského zařízení (VP+TU)
- tvorba a realizace individuálních vzdělávacích programů (VP+TU)
- aktivity vyplývající z IVP – předměty speciálně pedagogické péče (speciální pedagog, školní psycholog), pedagogická intervence mimo vyučování (učitelé jednotlivých předmětů)
- zajištění péče o nadané a mimořádně nadané žáky (také nově ve sportovní, umělecké či manuální dovednosti) (VP + příslušní vyučující)
- řešení neprospěchu podle jasných pravidel dříve než na konci pololetí (VP + přísl. vyuč.)
- možnost pedagogické intervence – podpora přípravy žáků na výuku na základě doporučení ŠPZ (vyučující žáka) (vybraní vyučující Čj, M)
- podpora spolupráce s učiteli – DVPP, metodická sdružení, třídnické hodiny
- podpora spolupráce s rodiči – individuální pohovory, třídní schůzky, účast na školních akcích
- realizace intervenčních programů (MP)
- propagace preventivních aktivit – webové stránky školy, Facebook (VP)
- komunikace s dalšími organizacemi (VP)
Kariérní poradenství - organizační podávání přihlášek na střední školy (VP)
- veletrh středních škol (VP)
- návštěva úřadu práce (MP)
- pomoc žákům se správnou volbou střední školy i budoucí profese (předmět Pracovní činnosti – Volba povolání)(MP, VP, TU)
- dostatečná informovanost o problematice – webové stránky školy, informační leták, vzor zápisového lístku (VP)
- v případě zájmu rodičů poskytnutí individuální konzultace k problematice (VP)